Hoş geldiniz!
H.Ü. Gelişim Psikolojisi Laboratuvarı
Makaleler

Mouratidis, A., Michou, A., Koçak, A., Alp Christ, A., & Selçuk, Ş. (2024). The interplay between autonomy support and structure in the prediction of challenge-seeking, novelty avoidance, and procrastination. Educational Psychology, 1-20. https://doi.org/10.1080/01443410.2024.2402322

Koçak, A., Mouratidis, A., Uçanok, Z. ve Davies, P. T. (2024). Explaining the spillover from interparental conflict to adolescent adjustment through self-determination theory. Journal of Child and Family Studies, 33, 1108–1119.

Buchanan, C. M., Glatz, T., Selçuk, Ş., Skinner, A. T., Lansford, Al-Hassan, S. M., J. E., Bacchini, D., Bornstein, M. H., Chang, L., Deater-Deckard, K., Di Giunta, L., Dodge, K. A., Gurdal, S., Liu, Q., Long, Q., Oburu, P., Pastorelli, C., Sorbring, E., Tapanya, S., Steinberg, L., Uribe Tirado, L. M., Yotanyamaneewong, S., Peña Alampay, L. (2023). Developmental trajectories of parental self-efficacy as children transition to adolescence in nine countries: Latent growth curve analyses. Journal of Youth and Adolescence. https://doi.org/10.1007/s10964-023-01899-z

Cen-Yagiz, S., & Aytac, B. (2023). Assessing Maternal Attitudes: Development, Validation, and Psychometric Properties of the Mother-Child Reminiscing Scales. Psychological Reports, 00332941231180140.

İşcanoğlu, Z. ve Uçanok, Z. (2023). Tutuklu/ Hükümlü anneler ve yanlarında kalan çocukları arasındaki bağlanmanın nesiller arası aktarımı. Türk Psikiyatri Dergisi, 34 (3), 173-180.

Soylu, C. ve Uçanok, Z. (2023). Meaning in life as a mediator of associations between self-esteem and psychological adjustment among middle-aged women with breast cancer. Psikoloji Çalışmaları-Studies in Psychology,43(1), 93-115.

Gök, B. G. ve Uçanok, Z. (2022). Sosyal kaygı bozukluğunda sanal gerçeklikle maruz bırakma terapisi üzerine bir sistematik gözden geçirme çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 25 (49), 83-95.

İşcanoğlu, Z., & Uçanok, Z. (2022). Associations between Turkish incarcerated mothers’ sensitivity and their co-residing children’s attachment: The moderating role of children’s temperament. Attachment & Human Development24(4), 439–460.

Selçuk, Ş., Uçanok, Z., & Sayıl, M. (2022). Turkish adolescents’ interpretations of psychological and behavioral control: Relation with adjustment problems and moderating factors. Journal of Child and Family Studies, 31, 1387-1403. https://doi.org/10.1007/s10826-021-02140-w

Şener, E., Yüceol, G., Aytaç, B., Acar Bayraktar, A. V., Çakmak, Z. & Çen Yağız, S. (2022). Gelişimsel Niş Ölçeği’nin Türkçeye Uyarlanması ve Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 42 (2), 397-426. DOI: 10.26650/SP2021-847567.

Acar-Bayraktar, A. V., Çakmak, Z. Sarıtaş-Atalar ve Uçanok, Z. (2021). Anne-çocuk çiftlerinin değer benzerliği: Orta çocukluk döneminde bir inceleme. Psikoloji Çalışmaları-Studies in Psychology, 41(2), 521-548.

Selçuk, Ş., Koçak, A., Mouratidis, A., Michou, A., & Sayıl, M. (2021). Procrastination, perceived maternal psychological control, and structure in math class: The intervening role of academic self-concept. Psychology in the Schools, 58, 1782-1798. https://doi.org/10.1002/pits.22542

Kurt, D. ve Uçanok, Z. (2021). Gelişimsel düzenleme modellerinde önerilen süreçler ve iyilik hali arasındaki ilişkilerin beliren yetişkinlerde incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 37(88), 76-91.

Türkileri, N., Karlıer Soydaş, D. ve Uçanok, Z. (2021). Algılanan ebeveyn izlemesi, siber zorbalık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler ergenin cinsiyetine göre farklılaşıyor mu? Psikoloji Çalışmaları-Studies in Psychology, 41(3), 959-989.

Çakmak, Z., ve Güre, A. (2020). Ekonomik güçlük, eşler arasındaki çatışma ve ergenlerin problem davranışları: Bir izleme çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 35(85), 1-16. DOI: 10.31828/tpd1300443320181003m000013.

Koçak A., Mouratidis, A., Uçanok, Z., Selçuk, E. ve Davies, P. T. (2020). Need satisfaction as a mediator of associations between interparental relationship dimensions and autonomy supportive parenting: A Weekly diary study. Family Process, 59 (4), 1874-1890. doi: 10.1111/famp.12523.

Kurt, D., ve Uçanok, Z. (2020). Yaşam boyu gelişimde motivasyon kuramı çerçevesinde kontrol stratejilerinin incelenmesi. Psikoloji Çalışmaları, 40(1), 187-215. 

Selçuk, Ş., ve Aytaç, B. (2020). Congruence between sibling relationship and parenting practices across older and younger siblings. Nesne, 8(16), 16-30. DOI: 10.7816/nesne-08-16-02.

Selçuk, Ş., İşcanoğlu, Z., Sayıl, M., Sümer, N., & Berument, S. K. (2020). Factors influencing children’s appraisals of interparental conflict: The role of parent-child relationship quality. Journal of Family Issues, 41, 2022-2044. https://doi.org/10.1177/0192513X20910765

Yüceol, G., Aytaç, B., ve Uçanok, Z. (2020). Erken Dönem Olumlu Sosyal Davranış Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlaması ve psikometrik özellikleri. Nesne, 8(16), 82-94. DOI: 10.7816/nesne-08-16-06.

Acar‐Bayraktar, A. V., Cakmak, Z., ve Saritas‐Atalar, D. (2019). Parenting and children’s prosocial and problem behaviors in middle childhood: The role of Turkish mothers’ emotion socialization practices. Social Development, 28(2), 333-346.

Cen-Yagiz, S., ve Aytac, B. (2019). A multi informant study in assessing the parent-child relationships of children with learning disability. International Journal of Disability, Development and Education. DOI:10.1080/1034912X.2019.1671579.

Kurt, D., ve Uçanok, Z. (2019). Gelişimsel hedefler ve iyilik halinin beliren yetişkinlerde incelenmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 11 (Araştırma özel sayısı 1), 118-135. 

Selçuk, Ş. (2019). Ethical issues needed to be paid attention by psychologists working with older adults. Türk Psikoloji Yazıları, 22(44), 1-11. https://doi.org/10.31828/tpy1301996120190831m000011

Aytaç, B., Çen, S., ve Yüceol, G. P. (2018). Ebeveyn-çocuk ilişkisi ölçeği geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 25(3), 209-221.

Aytac, B., ve Pike, A. (2018). The mother-child relationship and child behaviour: A multilevel analysis in two countries. Journal of Comparative Family Studies, XLIX (1), 45—72.

Çakmak, Z. (2018). Çocukların katılımıyla yürütülen araştırmalarda etik. Türk Psikoloji Yazıları, 21(41), 30-37.

Çakmak, Z., Acar Bayraktar, A. V., ve Sarıtaş-Atalar, D. (2018). Orta çocuklukta resme dayalı değerler taraması ile değerlerin ölçülmesi: Yaşa, cinsiyete ve anne eğitimine bağlı değişiklikler. Nesne, 6(12), 1-26.

Cen, S., ve Aytac, B. (2017). Ecocultural perspective in learning disability: Family support resources, values, child problem behaviors. Learning Disability Quarterly40(2), 114-127.

Palladino, B. E., Menesini, E., Nocentini, A., Luik, P., Naruskov, K., Uçanok, Z., Doğan, A., Schulze Krumbholz, A., Hess, M., ve Scheithauer, H. (2017). Perceived severity of cyberbullying: Differences and similarities across four countries. Frontiers in Psychology, 8, 1524. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01524

Arı, M., ve Yaban, E. H. (2016). Okulöncesi dönemdeki çocukların sosyal davranışları: Mizaç ve duygu düzenlemenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 125-141. DOI:10.16986/HUJE.2015014655

Aytac, B., Pike, A., ve Bond, R. (2016). Parenting and child adjustment: A Comparison of Turkish and English families. Journal of Family Studies. 25(3), 267-286.